ЗАТВЕРДЖЕНО

 

Рішення обласної ради

від ________2013 року № ___

(____ сесія _____ скликання)

 

 

обласна Програма розвитку освіти

«Новий освітній простір Харківщини»

на 2014 – 2018 роки

 

 

Харків 2013


ЗМІСТ

Вступ ....................................................................................................................   3
1. Визначення проблеми, на вирішення якої спрямована Програма ...............7
2. Визначення мети Програми ..........................................................................9
3. Обґрунтування шляхів і засобів вирішення проблем, обсягів та джерел
фінансування. Строки виконання Програми .................................................... 9
4. Перелік завдань і заходів Програми .............................................................. 14
5. Очікувані результати реалізації Програми та показники соціально-
економічної ефективності ..................................................................................  14
6. Координація та контроль за ходом виконання Програми .........................   15
7. Заходи щодо реалізації обласної Програми розвитку освіти «Новий освітній простір Харківщини» на 2014 – 2018 роки ……................………………..16
Підрозділ 1. Дошкільна освіта…………………………………………………16
1.1. Модернізація змісту та підвищення якості дошкільної освіти………16
1.2. Матеріально-технічний розвиток дошкільних навчальних закладів………20
Підрозділ 2. Загальна середня освіта………………………………………25
2.1. Удосконалення структури системи загальної середньої освіти…………..25
2.2. Модернізація змісту загальної середньої освіти…………………………..26
2.3. Забезпечення національного виховання, розвитку і соціалізації дітей….30
2.4. Інформатизація освіти………………………………………………………35
2.5. Регіональний моніторинг та оцінка якості функціонування системи загальної середньої освіти………………………………………………………39
2.6. Матеріально-технічний розвиток загальноосвітніх навчальних закладів 40
Підрозділ 3. Розвиток і функціонування української і російської мов…..47
Підрозділ 4. Позашкільна освіта………………………………………………57
4.1. Модернізація змісту та удосконалення структури позашкільної освіти 57
4.2. Матеріально-технічний розвиток позашкільних навчальних закладів 64
Підрозділ 5. Корекційна та інклюзивна освіта………………………………69
5.1. Забезпечення умов для навчання та виховання дітей з особливими освітніми потребами………………………………………………………..69
5.2. Матеріально-технічний розвиток навчальних закладів інтернатного типу обласного підпорядкування……………………………………………………72
Підрозділ 6. Професійно-технічна освіта……………………………………..78
6.1. Удосконалення структури системи професійно-технічної освіти………78
6.2. Модернізація змісту та інформатизація професійної освіти……………79
6.3. Забезпечення національного виховання, розвитку і соціалізації учнів
професійно-технічних навчальних закладів…………………………………81
6.4. Регіональний моніторинг системи професійно-технічної освіти……..84
Підрозділ 7. Вища освіта і наука – регіональний розвиток………………….85
7.1. Розвиток сфери вищої освіти………………………………………………85
7.2. Розвиток наукової сфери………………………………………………….87
Підрозділ 8. Кадрове забезпечення……………………………………………90


Вступ

 

Серед соціальних інститутів суспільства освіта займає одну з провідних позицій. Як зазначено в Національній доктрині розвитку освіти, затвердженій Указом Президента України від 17.04.2002 №347/2002, вона є основою розвитку особистості, суспільства, нації та держави, запорукою майбутнього  України. 

Одним із найважливіших напрямів державної політики України є реформування системи освіти, підвищення її якості в нових економічних і соціокультурних умовах, прискорення інтеграції України в міжнародний освітній простір.

Державна політика України в галузі освіти знайшла своє закріплення в Законах України «Про освіту», «Про загальну середню освіту», «Про дошкільну освіту», «Про позашкільну освіту», «Про професійно-технічну освіту», «Про вищу освіту», Національній стратегії розвитку освіти в Україні на період до 2021 року, схваленій Указом Президента України від 25.06.2013 № 344/2013.

Відповідно до чинного законодавства державна політика в галузі освіти в Україні базується на принципах:

доступність для кожного громадянина всіх форм і типів освітніх послуг, що надаються державою;

рівність умов кожної людини для повної реалізації її здібностей, таланту, всебічного розвитку;

гуманізм, демократизм, пріоритетність загальнолюдських духовних цінностей;

органічний  звязок із  світовою  та  національною  історією, культурою, традиціями;

незалежність освіти від політичних партій, громадських і релігійних організацій;

науковий, світський характер освіти;

інтеграція з наукою й виробництвом;

взаємозвязок з освітою інших країн;

гнучкість і прогностичність системи освіти;

єдність і наступність системи освіти;

безперервність і різноманітність освіти;

поєднання державного управління і громадського самоврядування в освіті.

 

Основними напрямами державної політики у сфері освіти є:

 

реформування системи освіти, в основу якої покладатиметься принцип пріоритетності людини;

оновлення згідно з вимогами часу нормативної бази системи освіти;

модернізація структури, змісту та організації освіти на засадах компетентнісного підходу;

створення та забезпечення можливостей для реалізації різноманітних освітніх моделей, створення навчальних закладів різних типів і форм власності;

побудова ефективної системи національного виховання, розвитку й соціалізації дітей та молоді;

забезпечення доступності та безперервності освіти протягом усього життя;

формування безпечного освітнього середовища, екологізації освіти;

розвиток наукової та інноваційної діяльності в освіті, підвищення якості освіти на інноваційній основі;

інформатизація освіти, удосконалення бібліотечного та інформаційно-ресурсного забезпечення освіти й науки;

забезпечення проведення національного моніторингу системи освіти;

підвищення соціального статусу педагогічних і науково-педагогічних працівників;

створення сучасної матеріально-технічної бази системи освіти.

Великого значення набуває ефективність реалізації державної політики у сфері освіти на місцях.

Чинним законодавством України у сфері освіти визначено, що місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування здійснюють  державну політику в галузі освіти в цій сфері й у межах компетенції:

встановлюють, не нижче визначених центральним органом виконавчої  влади, що забезпечує формування державної політики у сфері освіти щодо мінімальних нормативів, обсяги бюджетного фінансування навчальних  закладів, установ, організацій системи освіти, які є комунальною власністю, та забезпечують фінансування витрат на їх утримання;

забезпечують розвиток мережі навчальних закладів та установ, організацій системи освіти, зміцнення їх матеріальної бази, господарське обслуговування;

здійснюють соціальний захист працівників освіти, дітей, учнівської і студентської молоді, створюють умови для їх виховання, навчання й роботи відповідно до нормативів матеріально-технічного та фінансового забезпечення;

організовують облік дітей дошкільного та шкільного віку, контролюють  виконання  вимог щодо навчання дітей у навчальних закладах;

вирішують у встановленому порядку питання, пов'язані з опікою й піклуванням про неповнолітніх, які залишилися без піклування батьків, дітей-сиріт, захистом їх прав, наданням матеріальної та іншої допомоги;

створюють належні умови за місцем проживання для виховання дітей, молоді, розвитку здібностей, задоволення їх інтересів;

забезпечують у сільській місцевості регулярне безкоштовне підвезення до місця навчання й додому дітей дошкільного віку, учнів та педагогічних працівників;

організовують професійне консультування молоді та продуктивну працю учнів;

визначають потреби, обсяги й розробляють пропозиції щодо державного замовлення на підготовку робітничих кадрів для регіону;

вирішують у встановленому порядку питання, пов’язані з наданням особам, які відбували покарання у виді обмеження волі або позбавлення волі  на певний строк, можливості здобувати загальну середню освіту.

У зв’язку з необхідністю кардинальних змін, спрямованих на підвищення якості освіти в нових економічних і соціокультурних умовах, та завершенням терміну дії комплексної Програми розвитку гуманітарної сфери, затвердженої рішенням обласної ради від 03.02.2009 №1103-V (зі змінами), виникла необхідність у прийнятті обласної Програми розвитку освіти.

Обласна Програма розвитку освіти «Новий освітній простір Харківщини» на 2014 – 2018 роки (далі – Програма) розроблена відповідно до:

Конституції України;

Законів України «Про освіту», «Про загальну середню освіту», «Про позашкільну освіту», «Про професійно-технічну освіту», «Про охорону дитинства», «Про оздоровлення та відпочинок дітей», «Про внесення змін до Закону України «Про оздоровлення та відпочинок дітей», «Про наукову та науково-технічну діяльність», «Про пріоритетні напрями інноваційної діяльності в Україні», «Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування», «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім’ям», «Про безпечність та якість харчових продуктів», «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення»;

Указів Президента України від 17.04.2002 №347/2002 «Про Національну доктрину розвитку освіти», від 25.06.2013 № 344/2013 «Про Національну стратегію розвитку освіти в Україні на період до 2021 року», від 14.04.2000 № 599/2000 «Про стратегію реформування системи державної служби в Україні», від 09.11.2000 № 1212/2000 «Про Комплексну програму підготовки державних службовців», від 20.02.2006 № 140/2006 «Про Концепцію розвитку законодавства про державну службу в Україні», від 20.09.2007 № 900/2007 «Про заходи щодо реформування державної служби в Україні та забезпечення захисту конституційних прав державних службовців», від 01.02.2012 № 45/2012 «Про Стратегію державної кадрової політики на 2012 – 2020 роки»;

постанов Кабінету Міністрів України від 29.07.2009 № 784 «Про затвердження плану заходів щодо створення безперешкодного життєвого середовища для осіб з обмеженими фізичними можливостями та інших маломобільних груп населення на 2009 – 2015 роки «Безбар’єрна Україна» (із змінами), від 28.04.2009 № 422 «Про затвердження Типового положення про дитячий заклад оздоровлення та відпочинку», від 28.04.2009 № 426 «Про затвердження Порядку проведення державної атестації дитячих закладів оздоровлення та відпочинку та присвоєння їм відповідних категорій» (із змінами), від 15.08.2011 № 872 «Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах», від 06.05.2001 № 433 «Про затвердження переліку типів позашкільних навчальних закладів і Положення про позашкільний навчальний заклад» (із змінами), від 27.08.2010 № 778 «Про затвердження Положення про загальноосвітній навчальний заклад», від 20.04.2011 № 462 «Про затвердження Державного стандарту початкової загальної освіти», від 23.11.2011 № 1392 «Про затвердження Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти» (із змінами), від 22.11.2004 № 1591 «Про затвердження норм харчування у навчальних та оздоровчих закладах» (із змінами), від 23.05.2001 № 559 «Про затвердження переліку професій, виробництв та організацій, працівники яких підлягають обов'язковим профілактичним медичним оглядам, порядку проведення цих оглядів та видачі особистих медичних книжок» (із змінами), від 08.12.2009 № 1318 «Про затвердження Порядку здійснення медичного обслуговування учнів загальноосвітніх навчальних закладів» (із змінами), від 13.04.2011 № 561 «Про затвердження Державної цільової соціальної програми підвищення якості шкільної природничо-математичної освіти на період до 2015 року» (із змінами), від 13.04.2011 № 494 «Про затвердження Державної цільової програми про впровадження у навчально-виховний процес загальноосвітніх навчальних закладів інформаційно-комунікаційних технологій «Сто відсотків» на період до 2015 року», від 16.01.2003 № 31 «Про затвердження Державної цільової соціальної програми «Шкільний автобус» (із змінами), від 05.08.1998 № 1240 «Про затвердження Положення про професійно-технічний навчальний заклад» (із змінами), від 27.08.2010 № 785 «Про затвердження Державної цільової соціальної програми розвитку позашкільної освіти на період до 2014 року», від 13.04.2011 № 629 «Про затвердження Державної цільової соціальної програми розвитку дошкільної освіти на період до 2017 року» (із змінами), від 01.08.2012 № 706 «Про затвердження Державної цільової програми «Національний план дій з реалізації Конвенції про права інвалідів» на період до 2020 року» (із змінами), від 17.10.2007 № 1242 «Про затвердження Державної цільової соціальної програми реформування системи закладів для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування» (із змінами), від 08.02.1997 № 167 «Про затвердження Положення про систему підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації державних службовців і Положення про єдиний порядок підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації керівників державних підприємств, установ і організацій» (із змінами), від 14.07.1999 № 1262 «Про фінансове забезпечення підготовки і підвищення кваліфікації працівників органів державної влади, органів місцевого самоврядування та органів військового управління Збройних Сил» (із змінами), від 16.12.2004 № 1682 «Про центри перепідготовки та підвищення кваліфікації працівників органів державної влади, органів місцевого самоврядування, державних підприємств, установ і організацій» (із змінами), від 07.07.2010 № 564 «Про затвердження Положення про систему підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації державних службовців і посадових осіб місцевого самоврядування» (із змінами), від 13.05.2013 № 350 «Про затвердження Державної цільової програми розвитку державної служби на період до 2016 року», від 13.04.2011 № 495 «Про затвердження Державної цільової програми розвитку професійно-технічної освіти на 2011 – 2015 роки»;

наказів Міністерства освіти і науки України від 25.04.2013 № 466 «Про затвердження Положення про дистанційне навчання», від 30.05.2006 № 419 «Про Положення про організацію навчально-виробничого процесу в професійно-технічних навчальних закладах» (зі змінами), від 14.05.2013 № 499 «Про затвердження Типових правил прийому до професійно-технічних навчальних закладів України», зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 29 травня 2013 року за № 832/23355;

Стратегії сталого розвитку Харківської області до 2020 року, затвердженої рішенням обласної ради від 23 грудня 2010 року № 27-VI (із змінами).

 

Цільовими групами Програми є:

вихованці дошкільних і позашкільних навчальних закладів;

учні загальноосвітніх та професійно-технічних навчальних закладів;

студенти вищих навчальних закладів І-ІV рівнів акредитації;

педагогічні й науково-педагогічні працівники.

 

1. Визначення проблеми, на вирішення якої спрямована Програма

 

Освіта Харківського регіону є цілісною системою, що забезпечує реалізацію особистісних потреб кожної людини в умовах безперервної освіти.

У Харківській області функціонує 698 дошкільних навчальних закладів. Протягом 2011 – 2013 років відкрито та відновлено діяльність 93 дошкільних навчальних закладів і 83 додаткових груп у діючих закладах.

Кількість навчально-виховних комплексів «дошкільний навчальний заклад – загальноосвітній навчальний заклад» збільшилася з 79 у 2010 році до 154 – у 2013 році. Показник охоплення дітей п’ятирічного віку різними формами дошкільної освіти по області складає 100%. Але мережа дошкільних навчальних закладів на даний час не повною мірою задовольняє потреби населення й потребує подальшого розвитку, а саме: створення додаткових місць (будівництво і реконструкції дошкільних навчальних закладів, створення навчально-виховних комплексів, відкриття додаткових груп).

У 2013/2014 навчальному році в області функціонує 846 загальноосвітніх навчальних закладів (219,6 тис. учнів), із них 141 навчальний заклад – для обдарованої молоді (48 гімназій, 49 ліцеїв, 4 колегіуми, 40 спеціалізованих шкіл). У 1015 профільних класах навчаються майже 21,4 тис. старшокласників (72,5%). З метою підвищення якості освіти в сільській місцевості створено 67 освітніх округів у 39 районах і містах області.

В області залишається значною кількість малочисельних шкіл (242), у яких навчаються за індивідуальною формою 1418 дітей. Тому необхідно постійно збільшувати кількість освітніх округів, особливо в сільській місцевості, з метою забезпечення населенню рівного доступу до отримання якісної освіти.

З метою підготовки школярів до участі у представницьких учнівських конкурсах необхідно організовувати для обдарованих дітей із сільської місцевості роботу обласних літніх профільних шкіл Харківського територіального відділення Малої академії наук України та проводити тренінги, відбірково-тренувальні збори тощо.

Проведення навчально-методичних семінарів, науково-практичних конференцій, професійних конкурсів, «круглих столів» сприяє зростанню рівня професійної майстерності педагогічних кадрів, здатних працювати на засадах інноваційних підходів до організації навчально-виховного процесу у навчальних закладах.

Поступово збільшується кількість першокласників: з 21,2 тис. учнів у 2011 році до 23,8 тис. – у 2013 році.

Соціальне замовлення стосовно навчання дітей із фізичними, розумовими, психічними нозологіями забезпечують 34 навчальні заклади інтернатного типу. У 13 закладах інтернатного типу навчання дітей, які потребують корекції фізичного або розумового розвитку, починається з 6 – 7 років. Тому є необхідність у зміні типу навчальних закладів на навчально-виховні комплекси, що будуть містити групи дошкільного навчання.

Створена в області система поглиблених профілактичних медичних оглядів надає можливість своєчасно виявляти захворювання у дітей та здійснювати їх профілактику.

На даний час існує необхідність у створенні умов для реалізації інклюзивного навчання в загальноосвітніх навчальних закладах області та системному кваліфікованому психолого-педагогічному супроводі дітей з інвалідністю та їх батьків, що дасть змогу забезпечити право дітей з інвалідністю на родинне виховання.

У 106 позашкільних навчальних закладах навчаються понад 115 тисяч вихованців (53%). Різними формами позашкільної освіти охоплено 100% дітей регіону, які спроможні за станом здоров'я та фізичними можливостями відвідувати гуртки та секції, але не всі освітні потреби населення на отримання позашкільної освіти реалізовані. Існує необхідність у модернізації матеріально-технічної бази позашкільних навчальних закладів, створення філій, розширення мережі гуртків.

Підготовку кваліфікованих робітників в області забезпечують 53 державні професійно-технічні навчальні заклади за 121 професією, загальний контингент учнів яких становить близько 18 тис. осіб. Виконання державного замовлення на підготовку робітничих кадрів складає 100%. Останнім часом напрями та якість підготовки кваліфікованих робітників у професійно-технічних навчальних закладах не відповідають вимогам сучасного виробництва та сфери послуг, перспективам соціально-економічного розвитку регіону, що зумовлює необхідність модернізації матеріально-технічної бази навчальних закладів професійно-технічної освіти, впровадження державних стандартів професійно-технічної освіти з конкретних професій, формування у молоді позитивного ставлення до обраної робітничої професії.

У 88 вищих навчальних закладах І-ІV рівнів акредитації здобувають вищу освіту 233 тис. студентів за 370 напрямами та 184 спеціальностями. Серед регіонів України в Харківській області зберігається найвищий рівень кількості студентів на 10 тис. населення. Обсяги прийому за державним замовленням у вищих навчальних закладах ІІІ-ІV рівнів акредитації у 2013 році збільшено до 18071 особи. Залишається неефективною система працевлаштування випускників вищих навчальних закладів та їх професійного супроводження. Недостатньо уваги приділяється популяризації наукової проблематики серед молоді, стимулювання бажання й готовності молоді брати участь у наукових дослідженнях. Необхідно поглиблювати співпрацю навчальних закладів і наукових установ, активно залучати науковців до навчально-виховного процесу та дослідницької роботи в навчальних закладах.

Науковий потенціал Харківщини представлений майже 200 науковими установами. 54 академіки та 86 членів-кореспондентів представляють Харківщину в національних академіях наук. Протягом останніх 3 років показник «Питома вага освоєних і впроваджених наукових та науково-технічних розробок» (71%) є найвищим по Україні.

Сьогодення ставить складні й відповідальні завдання перед системою освіти, а існуюче фінансове забезпечення вимагає пошуку нових підходів до менеджменту в галузі освіти для їх виконання та передбачає перехід на програмно-цільовий метод управління фінансами.

 

2. Визначення мети Програми

 

Метою Програми є: забезпечення стабільного розвитку системи освіти регіону відповідно до вимог суспільства, економіки, забезпечення особистісного розвитку дітей та молоді згідно з їх індивідуальними здібностями і потребами.

 

3. Обґрунтування шляхів і засобів вирішення проблем, обсягів та джерел фінансування. Строки виконання Програми

 

Вирішення проблеми, що склалася у сфері освіти в Харківській області, можливе шляхом:

1) створення додаткових місць у дошкільних навчальних закладах (будівництво і реконструкція дошкільних навчальних закладів, створення навчально-виховних комплексів, відкриття додаткових груп);

2) збільшення кількості освітніх округів, особливо у сільській місцевості;

3) організація для обдарованих дітей обласних літніх профільних шкіл Харківського територіального відділення Малої академії наук України, тренінгів, відбірково-тренувальних зборів тощо;

4) проведення для педагогічних працівників навчально-методичних семінарів, науково-практичних конференцій, професійних конкурсів, тренінгів, «круглих столів»;

5) створення філій позашкільних навчальних закладів, розширення мережі гуртків;

6) створення умов для реалізації інклюзивного навчання в загальноосвітніх навчальних закладах області, системного кваліфікованого психолого-педагогічного супроводу дітей з інвалідністю та їх батьків;

7) впровадження державних стандартів професійно-технічної освіти з конкретних професій, формування у молоді позитивного ставлення до обраної робітничої професії;

8) популяризація наукової проблематики серед молоді, стимулювання бажання й готовності молоді брати участь у наукових дослідженнях;

9) поглиблення співпраці навчальних закладів і наукових установ, залучення науковців до навчально-виховного процесу та дослідницької роботи в навчальних закладах;

10) створення безпечного освітнього середовища та сучасної матеріально-технічної бази навчальних закладів, реалізація заходів, спрямованих на забезпечення інформатизації освіти;

11) удосконалення системи управління освітою відповідно до принципів сталого розвитку, розвитку моделі державно-громадського управління у сфері освіти.

 

Ресурсне забезпечення Програми

 

 

Термін виконання

Орієнтовні обсяги фінансування (тис. грн.)

субвенція з державного бюджету

обласний бюджет

районні бюджети та бюджети місцевого самоврядування

інші джерела фінансування

всього

Всього:

2014

79060,0

84365,55

57996,6

1978,0

223400,15

Всього:

2015

94460,0

91334,35

60156,6

2978,0

248928,95

Всього:

2016

110540,0

101354,75

62720,6

2993,0

277608,35

Всього:

2017

130836,0

114004,15

65848,4

3493,0

314181,55

Всього:

2018

153991,2

129816,07

69534,0

3493,0

356834,27

Всього за Програмою:

2014-2018

568887,2

520874,87

316256,2

14935,0

1420953,27

 

Фінансування Програми здійснюється за рахунок коштів державного та

місцевих бюджетів, а також інших джерел фінансування, не заборонених чинним законодавством України, громадських, благодійних і профспілкових організацій.

Конкретні обсяги фінансування заходів Програми встановлюються відповідними бюджетами.

Виконання Програми здійснюється у межах реальних фінансових можливостей обласного, районних бюджетів та бюджетів місцевого самоврядування на відповідний рік.

 

 

Партнери в реалізації Програми:

Департамент економіки і міжнародних відносин Харківської обласної державної адміністрації;

Департамент капітального будівництва Харківської обласної державної адміністрації;

Департамент фінансів Харківської обласної державної адміністрації;

комунальний вищий навчальний заклад «Харківська академія неперервної освіти»;

комунальний заклад «Харківський центр дослідницько-експериментальної діяльності «Будинок учителя» Харківської обласної ради»;

комунальний заклад «Харківська гуманітарно-педагогічна академія» Харківської обласної ради;

комунальний заклад «Харківська обласна станція юних туристів» Харківської обласної ради;

комунальний заклад «Харківський обласний Палац дитячої та юнацької творчості»;

виконавчі органи місцевих рад та районні державні адміністрації;

засоби масової інформації регіону;

профспілкові, благодійні та громадські організації;

професійно-технічні навчальні заклади;

вищі навчальні заклади І-ІV рівнів акредитації;

навчальні заклади інтернатного типу обласного підпорядкування.

 

Строки виконання Програми – 2014 – 2018 роки.

 

4. Перелік завдань і заходів Програми

 

Програма буде реалізована за 8 напрямами, які мають значний вплив на розвиток системи освіти в регіоні, а саме:

Напрям 1. Дошкільна освіта.

Напрям 2. Загальна середня освіта.

Напрям 3. Розвиток і функціонування російської й української мов.

Напрям 4. Позашкільна освіта.

Напрям 5. Корекційна та інклюзивна освіта.

Напрям 6. Професійно-технічна освіта.

Напрям 7. Вища освіта і наука – регіональний розвиток.

Напрям 8. Кадрове забезпечення.

 

Завданнями Програми є:

 

У сфері дошкільної освіти:

розвиток мережі дошкільних навчальних закладів різних типів і форм власності відповідно до потреб населення;

забезпечення особистісного зростання кожної дитини з урахуванням її задатків, здібностей, індивідуальних психічних і фізичних особливостей;

підвищення якості дошкільної освіти;

модернізація навчально-методичної та матеріально-технічної бази дошкільних навчальних закладів.

 

У сфері загальної середньої освіти:

розвиток мережі загальноосвітніх навчальних закладів з урахуванням демографічних, економічних, соціальних перспектив розвитку регіону, потреб громадян та суспільства;

формування освітнього середовища для розвитку, соціалізації та подальшого професійного самовизначення учнівської молоді;

підвищення якості загальної середньої освіти шляхом упровадження в навчально-виховний процес інноваційних інформаційно-комунікаційних педагогічних технологій;

удосконалення системи виявлення та підтримки обдарованих і здібних дітей;

запровадження дистанційного навчання, у тому числі для дітей з особливими освітніми потребами;

модернізація навчально-методичної та матеріально-технічної бази загальноосвітніх навчальних закладів;

створення системи інформаційно-аналітичного забезпечення управління навчальними закладами та моніторингу якості освіти.

 

У сфері соціально-правового захисту дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, та дітей з особливими освітніми потребами:

забезпечення доступності навчальних закладів різних типів для дітей із порушенням психофізичного розвитку, у тому числі дітей з інвалідністю;

охоплення дітей з інвалідністю дошкільного та шкільного віку різними формами навчання, позашкільною освітою відповідно до стану здоров’я, їх можливостей та здібностей;

розвиток мережі загальноосвітніх навчальних закладів з інклюзивним та інтегрованим навчанням з урахуванням контингенту дітей з особливими освітніми потребами;

оновлення навчально-матеріальної бази для організації навчально-виховної, корекційно-розвивальної та лікувально-профілактичної роботи у спеціальних навчальних закладах; створення належних умов утримання вихованців.

 

У сфері позашкільної освіти:

розвиток мережі позашкільних навчальних закладів;

 

забезпечення доступності дітей та учнівської молоді до позашкільної освіти, створення умов для їхнього духовного, інтелектуального й фізичного розвитку;

модернізація навчально-методичної та матеріально-технічної бази позашкільних навчальних закладів;

створення сприятливих умов для пошуку, підтримки та розвитку обдарованих дітей і молоді.

 

У сфері професійно-технічної освіти:

удосконалення механізму формування державного замовлення відповідно до потреб регіонального ринку праці;

удосконалення змісту професійної освіти;

розроблення та впровадження державних стандартів професійно-технічної освіти;

розвиток учнівського самоврядування у професійно-технічних навчальних закладах;

комп’ютеризація, інформатизація навчально-виховного процесу в професійно-технічних навчальних закладах;

створення мережі електронних бібліотек у професійно-технічних навчальних закладах і Науково-методичному центрі професійно-технічної освіти у Харківській області;

підвищення престижності робітничих професій, якісне проведення профорієнтаційної роботи з молоддю регіону;

удосконалення інформаційно-методичного забезпечення професій і предметів;

проведення моніторингових досліджень результативності з основних напрямів діяльності професійно-технічних навчальних закладів.

 

У сфері вищої освіти:

сприяння підвищенню інтересу студентів до вивчення проблем науки та популяризації наукової проблематики серед молоді, стимулювання бажання й готовності молоді брати участь у наукових дослідженнях;

сприяння створенню системи соціальної підтримки студентів, які найбільше відзначились у науковій та навчальній роботі, всебічна підтримка обдарованої молоді;

сприяння інтеграції науки в освіту, забезпечення реалізації заходів щодо створення належних умов праці, побуту, матеріального та морального заохочення науково-педагогічних і науково-технічних працівників регіону, які займаються навчанням обдарованої молоді та молодих науковців.

 

У сфері матеріально-технічного забезпечення навчальних закладів:

капітальний ремонт будівель, приміщень та систем життєзабезпечення навчальних закладів області;

будівництво, завершення будівництва, реконструкція навчальних закладів області;

будівництво, завершення будівництва спортивних зал та фізкультурно-оздоровчих комплексів для навчальних закладів області;

забезпечення підвезення учнів і вчителів до місця навчання, роботи та у зворотному напрямку;

оснащення загальноосвітніх навчальних закладів комп’ютерною технікою та мультимедійним обладнанням;

оснащення сучасним обладнанням (апаратура, прилади, пристрої, пристосування тощо) навчальних кабінетів хімії, біології, фізики, географії та математики.

 

Мета та завдання Програми досягаються шляхом реалізації її заходів.

 

5. Очікувані результати реалізації Програми

та показники соціально-економічної ефективності

 

Реалізація заходів Програми дозволить:

збільшити кількість місць у дошкільних навчальних закладах на 7,5 тис.;

створити 42 базові загальноосвітні навчальні заклади із вивчення природничо-математичних дисциплін;

здійснити капітальний ремонт приміщень, будівель та систем життєзабезпечення у 25 загальноосвітніх навчальних закладах області;

оновити та поповнити існуючий парк шкільних автобусів на 106 одиниць;

забезпечити 50 загальноосвітніх навчальних закладів області навчально-комп’ютерними комплексами;

побудувати 10 фізкультурно-оздоровчих комплексів та 15 спортивних майданчиків для проведення занять та спортивних заходів для учнів загальноосвітніх навчальних закладів;

підвищити до 70% охоплення дітей позашкільною освітою;

створити центри професійно-технічної освіти із впровадження інноваційних технологій та оснащення їх сучасним обладнанням і технікою за галузевим спрямуванням, а саме: промисловість, будівництво, сфера послуг, транспорт, торгівля і громадське харчування, сільське господарство;

розширити мережу загальноосвітніх навчальних закладів з інклюзивним навчанням; забезпечити 100% загальноосвітніх навчальних закладів засобами для безперешкодного доступу.

 

6. Координація та контроль за ходом виконання Програми

 

Головним координатором виконання Програми є Департамент науки і освіти Харківської обласної державної адміністрації.

Головним розпорядником коштів Програми є Департамент науки і освіти Харківської обласної державної адміністрації, місцеві органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування та розпорядники, визначені окремими законодавчими документами.

Контроль за виконанням Програми здійснює обласна державна адміністрація.

Харківська обласна державна адміністрація інформує обласну раду про хід виконання Програми 1 раз на рік у І кварталі.

 

 

 

Розробник: Департамент науки і освіти Харківської обласної державної адміністрації,
705 02 88